.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیا شورائیان هم در برابر اجرای پروژههای شهری مسئول هستند؟!
شعبان وفایی نژاد

از جمله مسائلي كه شوراها مي توانند در آن نقش داشته باشند ، سرعت بخشيدن به طرح ها و پروژه هاي عمراني ، بهداشتي،اجتماعي ،فرهنگي ،اقتصادي و رفاهي شهر است كه در اصل يكصدم قانون اساسي بدان اشاره شده است.

از محاسن شورا در امور شهري كاستن بار مسئوليتي دولت مي باشد كه خود از موازي كاريها ، تحميل هزينه هاي سنگين به دولت جلوگيري نموده و در جذب اعتبارات لازم و هزينه نمودن آن جهت اجراي طرح هاي شهري با بوركراسي اداري مواجه نمي شوند. برمبناي اصل هفتم قانون اساسي، شوراهاي اسلامي شهر مي بايست بر عملکرد شهرداريها از قبيل طرحها و پروژه هاي عمراني نظارت مستمر داشته باشند .

شهرداران دوره چهارم شوراها در برخی از شهرهای مازندران قصد دارند بسیاری از پروژه هایی را که در زمان شهرداران پیش از خود اجرا شده ، تخریب نمایند زیرا مدعی این امر هستند که اساس اجرای این پروژه ها اشتباه ، به دور از کارشناسی فنی و غیر ضروری بوده است .

حال سوأل اینست که آقایان مسئولین استان و شهرستان ها آیا حدود اختیارات شهرداران به قدری نامحدود است که هر پروژه ای را به دلخواه با هزینه های میلیاردی اجرا کرده یا می کنند و اگر این پروژه ها به هر دلیلی ناقص بوده آن را تخریب کنند؟!

بنده اعتقاد دارم اگر روال کار بدین گونه باشد باید معاونت عمرانی استانداری ، فرمانداران ، مدیر کل دفتر فنی استانداری ، اعضای شوراهای اسلامی شهرها به خصوص اعضای کمیسیون فنی عمرانی شهرسازی و حتی معاونین فنی شهرسازی شهرداری را در کنار شهرداران به میزمحاکمه کشاند .

قابل توضیح است حدود اختیارات شهرداران ، پیشنهاد پروژه و یا طرح های عمرانی می باشد و اعضای کمیسیون فنی عمرانی باید نسبت به آن به بحث ، تبادل نظر و تصمیم گیری بپردازند سپس اگر این طرح یا پروژه پیشنهادی از اکثریت شوراهای شهرهای با رأی موافق همراه بود سپس فرمانداری ، کمیته انطباق ، استانداری ، معاونت عمرانی استانداری و استاندار و حتی دفتر فنی استانداری و مدیرکل دفتر شهری استانداری وظیفه دارند نظارت عالیه در اجرای پروژه های عمرانی در شهرها داشته باشند اگر تخلفی یا نواقصی در اجرای هر پروژه ای احساس می شود باید همه این افرادی که جایگاهشان عنوان شد خود را در مقام پاسخگو حاضر ببینند و حتی در صورت لزوم شهردارانی که در این راستا سهل انگاری و یا کم کاری داشته مورد برخورد قانونی قرار دهند یا اینکه با شجاعت و صداقت از طرح های اجرا شده دفاع کنند .

به هر حال هر پروژه ای از بدو ارائه طرح تا اجرا ، اتمام و بهره برداری متولیان خاص خود را دارد و اینگونه نیست که هر پروژه ای براحتی اجرا و یا براحتی مورد تخریب قرار بگیرد .

نگارنده خاطر نشان می سازد شوراها به عنوان حلقه هاي تدبير و نظارت بايد بركليه امورات شهري و بويژه شهرداريها نظارت و اشرافيت كامل داشته باشند .اگر اين نقش را بخوبي ايفا نکنند در حوزه نظارتي و تصميم گيري خويش شاهد بروز مشكلات و معضلاتي از قبيل تنگ نظري ، تك روي ، يكجانبه نگري ، اختلاس ، رشوه ، حيف و ميل بيت المال ، ناراضي تراشي ، رانت خواري و... خواهند بود لذا تحقق اين نقش ها و رسالت ها، اعتماد هرچه بيشتر مردم را به دنبال داشته و هم باعث افزايش در آمدهاي شهرداري ها خواهيم بود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فرامرز - رحیم - علی - محسن - اسماعیل - رمضان - حمید - و همه دوستداران ورزش ساری 23 مرداد 1393
با سلام و تشکر از برادر خوب و عزیزم انتظار این است که آقا شعبان عزیز بعنوان کارشناس ورزشی و مشاور ورزشی بویژ ه ورزش مورد نظر خودش مطلب بنویسد و در حوزه های غیر تخصصی وارد نشود مگر کارشناسان و معماران در حوزه ورزشی مقاله یا نقدی میزنند اما از تذکر و دلسوزی این برادر خوب که سالها در ورزش ساری زحمت کشیده ونقدهای منصفانه داشته تشکر میکنیم او از آخرین بازماندگان ورزش ساری است لطفا در خصوص ورزش مورد علاقه تان و وضعیت شهر ساری که این چنین کم فروغ ظاهر شده است مطلب بنویسید چرا باید ساری در تیم های ملی در اکثر ورزشها نماینده نداشته باشد و اما تکمله ( یاد فجر خزر های گذشته بخیر . شعبان و یارگین و عکسهای ورزشی روسیه و خبرهای مخصوص شما که هفته ها در صفحه شماره یک روزنامه بوده ولی الحمدلله ها این ایام به مرز پختگی رسیده و از دیگران خبر میزند ) باید با پختگی و به دور از هرگونه شهرت طلبی حرکت کرد انشالله خداوند اخلاص و صداقت و نقدپذیری و دوری از عصبانیت و قلم منصفانه و پاکی اخلاقی به همه ما عنایت بفرماید . خداوند مربیان گذشته ساری را که مرحوم شدند بیامرزد و انشالله به ما ها فرصتی دهد تا خانواده های آنها را سرکشی کرده و در سایت ها و روزنامه ها از آنان یادی کنیم
محمد زید وند 24 مرداد 1393
آقای وفایی نژاد بیا ول کن دیگه ! این چه ادبیاتیست ؟
شورائیان!!!
لطفا از زبان فارسی استفاده کنید
استفاده بی رویه از فعل بی ریشه ( می باشد ) چرا ؟ مگر ( است ) را از شما گرفتند ؟
آقای وفایی نژاد نمی توانید ننویسید یا خود را به روز کنید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.